Kennisblog
Samen maken met Smaak
De intercom van mevrouw Jansen werkt niet. De heer Peters is vertrokken en heeft een kapotte deur achtergelaten. Complex 16 is aan onderhoud toe. En bij Dorpsstraat 10 zit er een barst in de ruit. Zomaar wat onderhoudsklussen die bij een woningcorporatie voorbij komen. De ene klus is een korte die dagelijks voorbij kan komen. De andere klus planmatig. Oh, en dan hebben we ook nog mutatieonderhoud, het onderhoud wanneer een woning van huurder wisselt. Zoals bij huurder Peters. Hier zijn vaak veel partijen bij betrokken. Dat kan efficiënter, dachten we met SMAAK.
SMAAK staat voor Samen maken. Samen maken we het onderhoud voor woningcorporaties overzichtelijk, betaalbaar, planbaar en leuk. Wij geloven dat wij allemaal afzonderlijk expertise hebben op een gedeelte, maar dat die gedeeltes samen meer zijn dan de som der delen. Oké, en wie is dan wij? Nou, dat zijn Breman Techniek, Hegeman Bouwgroep en Uw onderhoudspartner Lenferink.
Ontstaan van deze samenwerking
Deze samenwerking is gestart vanuit een partnerselectie van Openbaar Belang. Zij benaderden Hegeman om mee te doen met deze selectie. Wij hebben samen besloten het anders te doen en echt onze toegevoegde waarde te benutten. Door gelijkwaardig te zijn in alle facetten. We hebben samen doelen gesteld en zijn daarmee voor het partnerschap gegaan. Dit hadden we in deze samenstelling nog niet eerder gedaan, maar we zagen in dat het eindresultaat zo beter werd. Daardoor waren we echt een unieke partij in deze selectie. We konden meer zekerheid bieden, omdat iedereen commitment heeft. En mét elkaar en ván elkaar willen leren.
Langetermijninvestering
Het voordeel hiervan voor een woningcorporatie, is dat het uit te voeren onderhoud wordt afgestemd op de complex strategie en van te voren opgestelde kwaliteitseisen. Door bij planmatig onderhoud ook de klachtenhistorie mee te nemen, krijgen we ook meer grip op de kosten van dagelijks onderhoud. Zo voorkomen we dat dagelijks onderhoud steeds opnieuw geld blijft kosten. Zo is de eindoplossing beter en goedkoper. Een storende intercom bij een appartement in een flat is hier een goed voorbeeld van. Vanuit dagelijks onderhoud werd de storing verholpen. Toen er vervolgens in dezelfde flat bij andere appartementen soortgelijke meldingen kwamen, bekeken we het probleem integraler. Er is toen vanuit planmatig onderhoud een duurzamere oplossing gekozen. Daardoor is het probleem voor de hele flat in 1x verholpen. De huurdertevredenheid is hoger omdat we klachtmeldingen hebben voorkomen. En de kosten per adres zijn lager omdat de uitvoering vanuit planmatig onderhoud efficiënter kan dan elke keer vanuit dagelijks onderhoud. Daarnaast hebben we vanuit de wettelijke verplichting ook de rookmelders in de appartementen tegelijkertijd meegenomen. Dat vinden de huurders vaak ook prettiger. Dan hoeft er niet steeds weer iemand langs te komen.
Door integraal naar het onderhoud te kijken wordt het voorspelbaarder. Normaal gesproken zijn er vaak pieken en dalen in de jaarlijkse uitgaven bij een corporatie. Het ene complex behoeft al jaren weinig onderhoud, terwijl het andere vol verassingen zit. Door een plan te maken voor verschillende complexen, kunnen we middelen. Zo zijn er weinig afwijkingen en is er meer grip. Dit zetten we in een dashboard en hierin houden we alle data bij. Ook zetten we hier data in uit andere samenwerkingen. Zo kunnen we het onderhoud voorspellen en goed in de gaten houden of alles nog volgens plan verloopt. Gaan we de verkeerde kant op? Dan kunnen we op tijd én goed onderbouwd bijsturen. Voor iedereen in deze samenwerking een win-win.
Een blog van
-
-
Luc Lenferink
-